Verberg menu  
Verberg menu  

Kunt u niet direct vinden wat u zoekt, of heeft u vragen, dan kunt u onze klantenservice bereiken tijdens kantooruren op telefoonnummer:
0486-460120

Verberg menu  
Pechhulp voor watersporters
Wordt lid van de Botenwacht
Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Ingezonden brief: Een ervaring met Botenwacht pechhulp

Altijd leuk dat ook tevreden mensen de moeite nemen om "in de pen te klimmen"...
Deze brief ontvingen we op 16-september 2016 van één van onze leden na zijn eerste ervaring met Botenwacht Pechhulp.

De Botenwacht
Afgelopen winter had de motor van onze motorboot een beurt gehad. Carter- en keerkoppeling olie ververst, nieuwe filters, nieuwe impeller, enfin, het hele ritueel wat  zo bij motoronderhoud van belang is. Het zag er allemaal goed uit en op onze voorjaarstocht naar de Biesbosch liep alles, zoals gehoopt en verwacht,  als een zonnetje. Dit in tegenstelling tot het weer, dat in mei van dit jaar de welness-prijs niet verdiende. Onze najaarstocht zou als vanouds weer over het IJsselmeer naar Friesland, Groningen en Noord-West Overijssel gaan. Start zo rond 20 augustus met, zo bleek achteraf,  3 weken schitterend weer.

 Vanuit Medemblik over het IJsselmeer in Stavoren aangekomen besloten we daar twee nachtjes te blijven en, omdat we naast tankstation van der Pol lagen in de gemeentehaven, vonden we het verstandig om bij datzelfde tankstation voor vertrek wat diesel bij te tanken. Na de motor gestart te hebben voeren we een klein rondje om bij het tankstation aan te leggen. Vlak voor het aanleggen, zeg zo’n 2-3 minuten na het starten van de motor begon er een alarmsignaal te piepen en ging er op het dashboard een voor mij onbekend rood icoontje branden. Zo’n 30 seconden na aanvang piepalarm lagen we voor de pomp en zetten de motor uit. Ik keek snel in het motor onderhoudsboekje en kwam tot de conclusie dat het icoontje aangaf, dat de externe waterkoeling van de motor en de uitlaat, niet werkte. De uitlaat rookte ook nog een beetje en in het motorcompartiment hing een lichte verbrandingslucht. Na het tanken was de pompbediende zo vriendelijk om met mij de boot over de wal weer naar z’n oorspronkelijke ligplaats te slepen. Hij had ook geen idee wat er aan de hand was.

 En dan komen de buren erbij met allemaal goed bedoelde tips. “De inlaat zit vast verstopt. Heb ik ook gehad. Prik eens met een lange stok door de wateraanzuigslang”. Of:”Gooi eens een emmer water door het wierfilter en start hem dan nog eens. Wedden dat ie het dan weer doet? Ik heb alle tips uitgevoerd (bij zo’n 34 gr. C), maar niets hielp en het alarm bleef piepen.

Opeens realiseerde ik me, dat ik al jaren lid was van de Botenwacht. Mijn vrouw vond dat een geruststellend idee, o.a. omdat, wanneer mij iets zou overkomen tijdens het varen, zij in ieder geval een adres had om te bellen en dat als extraatje, naast  het brullen om hulp op kanaal 16 van de marifoon. Ik belde de botenwacht (op zaterdagmorgen) en een lieftallige dame vertelde me, dat een monteur snel contact met me zou opnemen. Binnen 5 minuten belde de monteur, hoorde de storingsklacht aan, vertelde me dat ie nog bezig was in Woudsend, maar dat ie over een uurtje bij me zou zijn. Na 3 kwartier kwam er een Jeep aan met botenwachtlogo, de monteur stelde zich voor, hoorde nogmaals de klacht aan en dook het motorcompartiment in. Na 3 minuten kwam ie, bezweet en al boven en zei:”ik geloof dat ik de oorzaak weet. Ik ruik en ik zie het”(Het afdekdekseltje van het impellerhuis was licht verkleurd..). Na het halen van zijn gereedschap begon hij te sleutelen en kwam na 10 minuten met een volkomen kapotte impeller naar boven (zie foto van een goede en van de kapotte impeller).

Super geholpen door Botenwacht Nederland

 Ik was stomverbaasd, omdat ik juist de afgelopen winter een nieuwe impeller had laten plaatsen. “Maar”, zei de monteur, “je kunt er niets van zeggen. De ene keer gaat zo’n ding 1000 draaiuren mee, maar een andere kan al bij de proefvaart kapot gaan. Je kunt er niets van zeggen”.

Na 20 minuten was de impeller vervangen. Na het starten kwam er weer volop water uit de uitlaat en waren alle alarmsignalen verdwenen. Tot slot dan het administratieve/financiële gedeelte van de klus. “Het arbeidsloon en de voorrijkosten zitten in het lidmaatschap van de botenwacht inbegrepen”, zei de monteur.” Alleen de impeller moet betaald worden”. (41,- euro incl. BTW). Ik viel haast van de bank van zo veel service en zulke meevallende kosten.

Moraal van het verhaal:
Ik heb geen aandelen botenwacht. Ik heb er geen familie of kennissen werken. Maar ik zou u allen toch in overweging willen geven, gelet op mijn buitengewoon prettige en geruststellende ervaring, eens de website van de botenwacht op te zoeken. Een topclub, die wat mij betreft z’n jaarcontributie meer dan waard is.

Jaap Th. van Nes (Jari, AA42)