Bootmonteur aan het woord

‘Je maakt wat mee op een dag’

Botenwacht werkt nauw samen met tientallen bootmonteurs verspreid over het hele land. De redders in nood als je boot stil komt te liggen.  

Bootmonteur Vincent van Udens passie voor boten ontstaat vanuit hooikoorts. Dat klinkt gek, maar later meer dan logisch. Vanaf het vroege voorjaar tot in het late najaar snottert en hoest de kleine Vincent zichzelf door het leven. De hooikoorts heeft hem altijd flink te pakken. Behalve op het water, daar krijgen de pollen geen grip. En zo ontdekt Vincent zijn natuurlijke habitat.

Hij is 21 als hij in het vak terechtkomt. Nu, jaren later, is hij eigenaar van watersportbedrijf The Coon in Den Bosch. Omdat hij zich zo fijn bij het water voelt en een natuurlijke interesse heeft voor techniek en boten is de optelsom snel gemaakt. Hij groeit langzaamaan uit tot professionele jachtbouwer en bootmonteur.

‘Vincent werkt al jaren als monteur voor Botenwacht’

Vincent: “Werken in de watersport leek mij interessant, omdat de afwerkingsgraad een hoog niveau heeft en de diversiteit aan boten uitdagend zijn om te monteren. Bijna geen boot is hetzelfde, dus: never a dull moment. In de watersport mogen we veel mooie dingen maken. Altijd maatwerk, aparte vormgeving, meestal rond en komt op de millimeter. Je mag de meest maffe dingen maken en creëren. Dat is niet voor iedereen weggelegd; er moet een Pietje Precies in je zitten. Uiteindelijk is het high-end. We hebben in Nederland een hele grote reputatie wereldwijd. We zijn de beste jachtbouwers van de wereld. Als je een kwaliteitsschip wilt, dan moet je in Nederland zijn. 

Ik hou de markt goed in de gaten: ik zie veel, hoor veel, kom bij collega’s over de vloer en ga jaarlijks naar een grote watersportbeurs voor toeleveranciers om mijn kennis op te vijzelen. En wat niet mag ontbreken in deze wereld is een creatief brein. Maar weinig boten zijn hetzelfde, dus als je een probleem tegenkomt wat je niet eerder hebt gezien, helpt het als je kennis en creativiteit kunt combineren om tot een oplossing te komen. Als watersportmonteur heb je een zeer brede kennis. Je moet overal wat van af weten. Dus mensen die met pech op het water stil komen te liggen, bellen eerst Botenwacht – dat is de pechhulp van boten – en via hun centrale word ik dan gebeld en ingezet om die mensen te helpen. Omdat mijn kennis zo breed is, kan ik ze vaak diezelfde dag nog op weg helpen.” 

Veelvoorkomende problemen
Vincent vertelt wat hij vaak tegenkomt op het water: “Vaak is het een kwestie van filter verwisselen, de boel ontluchten, starten en weer lopen. Alleen als het bijvoorbeeld een vuiltank-probleem is, dan kan het zijn dat je de volgende dag weer hetzelfde probleem hebt. Daarom is die jaarlijkse servicebeurt zo belangrijk, dat wordt dan allemaal aangepakt. En tja, als een boot langer dan 20-30 jaar rondvaart, dan kun je je voorstellen dat die motoren en tanks niet meer als nieuw zijn. Die boten geven de meeste problemen. In dat geval is het helemaal relevant om lid van Botenwacht te worden.” 

Snel geholpen
Botenwacht werkt met een alarmcentrale die je 24 uur per dag kunt bellen; dus ook in de weekenden en in de vakantieperiode. Botenwacht heeft een netwerk van monteurs verspreid door het hele land. Als de centrale wordt gebeld, regelen ze direct een lokale monteur. De monteur kan het probleem soms telefonisch al oplossen met de booteigenaar. Is dat niet het geval, dan rijdt de monteur ernaartoe. Het grootste gedeelte wordt dezelfde dag nog op weg geholpen. 

Vincent geeft aan dat hij soms tot wel 5 aanvragen op een dag krijgt. Meestal is dat aan het begin van het seizoen, als de eerste zonnestralen weer doorkomen. “Dan denken mensen dat hun boot nog in dezelfde conditie was als vóór het winterseizoen. Maar dat kan tegenvallen. Wat je dus altijd moet doen als je bootbezitter bent, is een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Daarmee kun je veel ellende voorkomen. En schaf een reserveonderdelensetje aan voor op de boot. Mocht je stil komen te vallen, dan kan ik je 9 van de 10 keer gelijk weer op weg helpen.”